Slik spiser jeg!

Hvor skal jeg begynne?

Mat… Mat er en vanskelig greie for noen av oss, og for enkelte er det også usunt å generelt snakke om mat fordi man har et anstrengt forhold til det. Jeg selv har ikke tidligere hatt et så bra forhold til mat som det jeg har nå, og jeg tror mye handler om å bli voksen og bare forstå helt enkle og grunnleggende ting. Det må ikke alltid være så vanskelig, og det er viktig at du kjenner at du behandler kroppen BRA.

Før jeg skriver mer vil jeg bare si at jeg ikke er kostholdsekspert, men jeg skriver ut fra mine erfaringer og min kropp. Jeg mener selv at det jeg gjør er både forsvarlig og helsefrembringende, og at det faktisk kan hjelpe om man til vanlig har utfordringer med kropp, mat og helse.

Først og fremst er det viktig at vi ser på mat som en nødvendighet. Mat er kroppens drivstoff, men vi må huske å fylle riktig! Så klart du legger på deg om du spiser gal mat, for mye eller ødelegger rytmen til kroppen din. Om du vil føle deg sunn, oppnå resultater og ha kontroll på alt sammen, så må du putte ting i system og prøve å forstå hvorfor vi putter i oss det vi gjør. For eksempel kan du fint spise mindre og miste vekt, men om du ønsker å opprettholde musklene som gjør at kroppen ser mer definert ut, så må du passe på å få i deg nok næring, spesielt proteiner.

Noen sulter seg selv, og resultatet er at musklene forsvinner, og vekten man mister kommer fort tilbake fordi kroppens forbrenning blir lavere da musklene vanligvis bidrar til å holde den høy. Høy forbrenning gjør at du vil kunne miste vekt, men du trenger også riktig næring! Tenk sunnhet.

Den enkleste måten å få kontroll på alt på er jo å regulere hva du putter inn. For å få kontroll på dette kan du for eksempel laste ned appen “Lifesum”. Der kan du legge inn alt du spiser, og samtidig få et sunt tall på hva som er riktig for deg å få i deg i løpet av en dag. Appen vil også gi deg et happy ansikt om du spiser balansert – altså at du både får i deg fett, karbohydrater og proteiner, men ikke for mye eller for lite.

Så hva spiser jeg?`

Dere som følger meg på snap og insta vet jo at jeg lager en del salat, ting som speltlompepizza og diverse. Min favorittrett om dagen er enkel kyllingsalat. Der har jeg stekt kyllingfilet, én skive kyllingbacon, salat, paprika, agurk, bittegrann aioli og litt parmesan. Det er kjempegodt.

Kylling har mye protein, det samme har fisk, kalkun, egg, cottagecheese og mer. Det gjelder å alltid ha protein i måltidet om du skal trene, for det hjelper kroppen med å opprettholde muskelmassen – altså resultatene du jobber for i styrketrening. Protein er kjempeviktig når du trener!

Husk også at grønnsaker kan spises sykt mye av, og de kan gjøre deg mer mett om du er fysen. Spis en stoooor porsjon salat til kylling, fisk eller egg, og du blir mye mettere. I tillegg får kroppen mye bra gjennom grønnsaker. Skal du ha brød, pasta eller lignende bør du ALLTID velge det med høyest grovhet, og styre unna vanlig hvitt mel. Fullkornsprodukter både gir deg næring, holder deg mer mett og gir energi utover dagen. Vanlig hvetemel gir ingenting annet enn at du ikke er sulten…

Jeg kommer til å legge ut mer oppskrifter fremover for dere som er interessert. I mellomtiden kan dere sjekke ut det jeg allerede har lagt ut HER.

Altså… For at dere skjønner meg riktig. Jeg spiser mye protein, spesielt kylling, grønnsaker og litt grove kornprodukter i blant. Ellers holder jeg rett og slett styr på å ikke få i meg for mye kalorier. Dette styrer jeg med hjelp fra appen Lifesum. Da lærer jeg meg de sunne vanene jeg trenger, og appen varsler om jeg ikke spiser balansert.

Skriv til meg om du lurer på noe ♥

Følg meg:

INSTAGRAM: auroragude

SNAPCHAT: auroragude

TIKTOK: auroragude

YOUTUBE: Aurora Gude

 

2 kommentarer
    1. Lifesum gjorde at jeg utviklet spiseforstyrrelse. Synes ikke det er bra å reklamere for det, du vet aldri hvem det appellerer til der ute og hvilke konsekvenser det gir. Det er mye sunnere å ikke telle kalorier enn å gjøre det

      1. Jeg vet ikke så mye om deg og ditt, men jeg tenker at Lifesum ikke alene var grunnen, og at du var i faresonen allerede, men at fokuset på kalorier kanskje ble for mye?

        Fordelen med Lifesum med tanke på spiseforstyrrelser er at den beregner et sunt antall kalorier per dag, gir tommel opp eller ned basert på om du har fått i deg ting som er bra for kroppen eller ikke, og den ber deg spiser mer om du har spist for lite.

        Jeg tror ikke en app alene skal ha skylden, men jeg forstår at det er en enkel måte for noen med spiseforstyrrelser å holde tritt med kalorier på. Men dette er jo spiseforstyrrelsen alene og ikke appen – man kan fint regne kalorier uten denne appen.

        Spiseforstyrrelser er alvorlig, og jeg vil ikke være en som gir andre dårlig forhold til kropp og mat. Derfor legger jeg ut ting som er sunt å gjøre, slik som å trene jevnlig, spise ting som er bra for kroppen, og ikke minst porsjoner som har normal størrelse. Jeg snakker ikke om hvor mange kalorier jeg spiser, vekt eller bilder av en kropp som ser for tynn ut. Målet er å være et bra forbilde for de som ønsker å være sunne, og spesielt de som kanskje vil finne en måte å komme i form på, som kanskje bare vil få mer synlige muskler – ikke rase ned i vekt.

        Jeg mener at å telle kalorier er et nyttig verktøy for de som skal opp eller ned i vekt, trenger å lære mer om kosthold og for de som synes det er gøy å se resultater med trening. Det handler om psyken vår, og ikke om kaloriene. Noen har IKKE godt av å telle kalorier, imens andre kan bruke det som et nyttig verktøy på vei mot et sunt og realistisk mål.

        Takk for at du bryr deg om et så viktig tema, og takk for muligheten til å svare litt rundt det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg