Slik planlegger jeg en sunn uke!

Reklame | Famme.no

Jeg får mange spørsmål når det kommer til sunn livsstil. Jeg har gjort en helomvending en god stund nå, og derfor kommer det naturlig at folk lurer på “oppskriften”. Jeg kan starte med å si at det verken er noen magisk diett eller ekstreme ting som er gjort, men jeg har hatt et bestemt mål om å føle meg som den personen jeg er. Mye dårlig mat og lite mosjon gjør at vi blir slappere, både fysisk og psykisk. Mye av nøkkelen til lykke vil jeg påstå at ligger i livsstil, i alle fall for meg.

For å opprettholde sunne vaner er planlegging gull verdt, for da har man en struktur på hvordan ting skal se ut, og det er ikke like lett å hoppe av toget, for planen ligger jo foran deg! Hver mandag gjør jeg meg en del tanker om hvilke mål jeg skal ha for uken.

Scrunch Tights fra Famme.no, bruk “auroragude-20” for 20% avslag ♥

 

FYSISK AKTIVITET

Noe av det første jeg bestemmer meg for når uken starter er hva jeg skal legge inn av fysisk aktivitet. Når treningssentrene er åpne legger jeg inn dager jeg skal på senteret og trene styrke, og det er minst 3 ganger i løpet av en uke. I disse korona-tider er jeg ikke like trent, men har fortsatt et minimum på 10 000 skritt daglig, bare for å vite at jeg rører på kroppen. Jeg rir 2-3 ganger i uken også, som er et fint avbrekk fra joggeturer og hjemmetrening. For eksempel skal jeg ri 3 ganger denne uken, og derfor tenker jeg å legge inn et par turer på 5 kilometer, og helst et par styrketreninger hjemme.

Det er viktig å ha oversikt over hvilke dager alt skal gjøres for å ikke falle ut.

MÅLTIDER

Mat henger selvsagt sammen med trening, og jeg spiser mye proteiner, samtidig som jeg prøver å lage mat jeg oppriktig syner er godt. Mandag kan være en tung dag å dra i gang på, og derfor lager jeg en sunn og god rett som jeg kan glede meg til. I dag skal vi ha Club Sandwich med kyllingfilet, grovbrød, lett bacon og salat – altså noe jeg synes er godt.

Ellers pleier jeg skrive ned middager og eventuelt lunsj/frokost for hele uken, slik at jeg kan dra på butikken og kjøpe alt jeg trenger på en gang. Da sparer jeg penger, og jeg slipper å dra på butikken uten å vite alt jeg skal ha. Jeg spiser mye av det samme, men ofte spiser vi ting som taco (karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig), kyllingfilet, pizza på libabrød og lignende. Noen dager er det så enkelt som at vi griller litt magrere pølser. Det handler om å finne lettere alternativer til mat som ellers er usunn for min del, for da er det i det minste godt selv om det er sunnere utgaver.

Til frokost og lunsj spiser jeg ting som speltlomper med kylling og salat, proteinpannekaker eller salater.

MOTIVASJON

Det er mange ting som kan motivere oss… Til å begynne med var jeg fokusert på å “ta meg selv tilbake”, da det både strammet mer i klærne, og fordi jeg ikke lenger kjente meg selv helt igjen. Jeg ville rett og slett føle meg bra både på utsiden og innsiden.

Nå som jeg har holdt på med en sunn livsstil en god stund ligger motivasjonen i at jeg føler meg så sinnsykt mye bedre ved å ha disse vanene. Jeg føler meg vel, og jeg merker veldig godt at jeg psykisk har det bedre. Det har vært ganske viktig for hodet å gjøre de grepene jeg har gjort.

Så dette handler om å finne DIN motivasjon. Hva er dine mål kortsiktig og langsiktig? Hvorfor er det viktig? Hva kan du leve med å spise som er sunt og godt, og hva slags trening liker du?

Også klær fra Famme.no, bruk “auroragude-20” for 20% avslag ♥

 

YOUTUBE: Aurora Gude

INSTAGRAM: auroragude

SNAPCHAT: auroragude

TIKTOK: auroragude

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg