Min type frokost

Er det én ting som gjør at jeg gidder å stå opp om morgenen, så er det frokost.

Jeg elsker mitt rituale der jeg spiser frokost, drikker kaffe og gjerne setter på noe hyggelig på tvén. Frokost er virkelig det viktigste måltidet om dagen, og jeg merker alltid at jeg ikke føler meg så energisk om jeg bytter ut min vanlige frokost med for eksempel lyst brød eller noe annet med lite sunt innhold. Jeg har til og med lest at i en undersøkelse der den ene testgruppen fikk dobbel frokost, og den andre testgruppen hoppet over frokost, så var det fortsatt den første testgruppen som holdt en sunn vekt. Frokosten gjør veldig mye for kroppen vår, men enn vi aner..

Noe jeg alltid har til frokosten min, er egg. Jeg koker dem hardkokte, legger dem i en skål, og så legger jeg et lag kaviar på til slutt. Jeg vet ikke hvor mye sannhet som ligger i det, men jeg bruker den nye kaviaren som skal inneholde mer omega. Egg inneholder sykt mye bra, og i tillegg har det godt med proteiner, noe man har godt av om man trener en del.

Noe annet jeg er veldig glad i, som jeg unner meg om jeg føler jeg trenger noe godt, er speltlompetoast. Veldig enkelt lager jeg toast av speltlomper. Jeg bruker litt ost, ønsket kjøttpålegg, ønsket krydder, og legger de forsiktig i toastjernet. Resultatet er et måltid som er varmt, mettende, saftig, men som ikke er like stinn av karbohydrater og kalorier som for eksempel brødskiver. Å spise to lomper med ost og kyllingskinke, pluss et par egg, det gjør meg faktisk ganske mett. Det er derimot ikke like slitsomt å få i seg, da jeg ikke blir oppblåst, men føler meg heller klar for dagen. Litt senere kan jeg ta meg litt frukt, for eksempel banan om jeg skal videre på trening.

Det definitivt sunneste jeg får i meg til frokost, er når jeg går for en slags frokost-bowl med selvvalgt innhold. På bildet under har jeg gresk oghurt (dobbel 0%), bringebær, banan, chiafrø, valnøtter, hasselnøtt og kokos. Dette måltidet smaker seriøst helt sykt godt, og har masse bra vitaminer. Det er som å spise en dessert, og det metter også. Når jeg spiser dette er jeg full av energi, og klar for å ta dagen fatt. Jeg spiser også dette med to egg ved siden av. Husk at alt også er med måte. Som dere ser på bildet, så er ikke skålen proppfull. Det gjelder å finne en balanse på hvor mye man selv trenger. Jeg er 159 høy, og mange rundt tenker ikke over at jeg egentlig ikke trenger så mye alltid, selv om jeg er glad i mat.

Jeg håper jeg kan inspirere til at andre der ute enten begynner med frokost, eventuelt lager en sunnere enn det man pleier. Frokost er sykt viktig, men det har ikke samme gode effekt om du spiser bagel med masse ost og smør. Det er viktig å vite at man får i seg noe som kan gi ekstra energi, og som hjelper kroppen til å fungere bedre. Om du er student slik som meg, kan riktig frokost ha sykt mye å si for konsentrasjon, prestasjon og selvfølelse. Ellers: Kos deg!

FØLG MEG:

Snapchat: auroragude

Instagram: auroragude

FacebookHER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg