5 Tips for å komme i gang med treningen

Jeg nevnte hvor mye trening har å si for mental og fysisk helse i et innlegg i går. Det kan ha utrolig mye å si for selvfølelse, personlig utvikling og prestasjoner. Av og til føles “Å begynne å trene” som noe negativt, tungt, bindende og vel utfordrende. Jeg har vært der selv, og vet at det nesten kan være litt skummelt å komme i gang – i hvert fall om du aldri har trent på senter før. Jeg har lyst til å gi dere tips basert på min erfaring, og på hva som har gjort at jeg selv har klart å komme i gang med trening de gangene jeg har klart det.

♥ MOTIVASJON

Hvorfor skal du egentlig trene? Det holder ikke å bare ha litt lyst, du må ha en inspirasjonskilde. Ønsker du å få mer energi fordi du er mye slapp? Ønsker du å gå ned i vekt? Ønsker du å få en mer maskulin eller feminin figur? Ønsker du å føle deg sterkere? Er det noe du skal, der du har lyst til å føle deg sunn og sterk? Selv begynte jeg å trene ordentlig da jeg så på kroppen at jeg begynner å komme i en alder der den ikke holder seg i form av seg selv…. Denne gangen har jeg begynt å trene fordi jeg føler meg bra, og trenger god psykisk helse – i tillegg til at selvbilde blir bedre.

♥ HA ET TRENINGSPROGRAM

Da jeg skulle begynne med trening ordentlig første gang, følte jeg at jeg ikke skjønte bæret av alle maskinene, vektene og rommene. Jeg tenkte bare at jeg skulle gå på en mølle og gjøre litt sit-ups. Derfor booket jeg umiddelbart time med en personlig trener, som kunne lage et program basert på mine ønsker. Jeg sa jeg vil stramme inn og gå ned i fettprosent. Jeg fikk et program der jeg trener hele kroppen, som jeg gjør cirka annenhver dag. Hver gang jeg er på trening får jeg selvtillit i at jeg vet hva jeg skal… Da slipper jeg se meg så mye rundt, og jeg fokuserer kun på mitt system.

♥ VIT AT RESULTATET KOMMER

Spesielt når du er ny på trening, så vil du bli positivt overrasket over hvor raskt du vil merke at du begynner å få resultat etter trening. Man kan si at bare etter 6 uker, så kan du se synlige resultater. Jeg trodde ikke helt på PTén da han sa dette til meg, men jeg erfarte at det faktisk stemmer. Etter jeg hadde trent i 5 måneder var jeg i mitt livs form, og jeg så helt annerledes ut, for kroppen hadde strammet seg inn over alt, og “alle” klær passet. Ingenting strammet på feil sted, og jeg var for første gang på lenge helt komfortabel med meg selv – uten at jeg var usunn mot kroppen, snarere motsatt. Vit at resultatene kommer, og det er virkelig gøy når du begynner å merke det.

♥ KJØP FINT TRENINGSTØY

Før du kommer på treningssenteret, vit at du er klar. Ha en plan for din første dag, og sørg for å ha på klær du føler deg vel i, og kjøp kanskje noe nytt? Selvfølelse kan ha en del å si for prestasjon. Jeg selv føler meg ikke bra om jeg har på tøy som ikke er komfortabelt, og som er fort stort eller for lite. Tenk at du skal skinne for deg selv.

♥ FØL PÅ MESTRING

Så er du klar… Du har fått et program av en personlig trener, og skal sette i gang på egen hånd. Husk at om du presser deg for hardt, kan du faktisk skremme deg selv fra å komme tilbake neste gang. Gjør treningsøkten overkommerlig, slik at du kjenner at “Dette skal jeg klare, og jeg skal fortsette med det”. Husk at du også kan få skader om du tar for mye vekt… Begynn der det er komfortabelt, da kjenner du mestring, og det er enklere å skulle gjenta treningsøkten neste gang. Ettersom du kjenner du har mer styrke, så kan du øke vektene litt og litt for hver uke eller måned, basert på hvor mye du trener.

Jeg håper disse tipsene kan gi glede og hjelp til deg som lurer litt på hvordan du skal komme i gang! Selv har jeg som mål å bli fornøyd med meg selv. Jeg vet det høres overflatisk ut, men jeg har innsett at jeg har det best når kroppen min er slik jeg ønsker å ha den. Det beste av alt, er at dette er den sunne måten å gjøre det på, for jeg må få i meg ordentlig mat når jeg skal være så aktiv som jeg er nå. Tidligere ville jeg gått på en smell med ekstremt kaloriunderskudd, og heller gått rundt og hatet meg selv… Det er IKKE sunt.

FØLG MEG:

Snapchat: auroragude

Instagram: auroragude

FacebookHER

 

2 kommentarer
    1. Så bra at du er godt i gang!!! Det er bare så härlig å trene, og föle mestringen, og det at du vet du gjör noe godt for både kroppen og hodet! Det er sååå viktig for psyken! <3 Strong body, strong mind, og visa verca! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg